Cognit's nyhetssammanställning
Chattar och kanaler på samma ställe - enklare att hitta rätt i Teams
Tycker du att det kan vara svårt att hitta tillbaka till tidigare inlägg och chattar i Teams? Du är inte ensam! Du kanske kommer ihåg vem du pratade med men vet inte om det var ett inlägg i en kanal eller en kommentar i en chatt. Detta problem är så pass vanligt att Microsoft nu slår ihop teams-fliken med chatfliken så att du ska hitta all din kommunikation på ett och samma ställe.
I chatfliken kommer du kunna få nya möjligheter att sortera, prioritera och filtrera chattar och konversationer precis som du själv vill, så att du kan bli maximalt effektiv. Det kommer finnas särskilda vyer för @omnämnanden och olästa konversationer och du kan skapa upp till 50 egna sektioner, med upp till 50 chattar eller kanaler i varje sektion så att du kan strukturera upp kommunikationen på ett sätt som passar dig.
Men, om du trivs med att ha det som du har det nu - att teams chattar och gruppchattar är tydligt avskilda - så kan du faktiskt välja att fortsätta ha det på det viset, eller återgå till det om du inte gillade det nya sättet att strukturera kommunikationen i Teams.
Förändringen håller på att införas. När den blir tillgänglig för er organisation väljer du själv om du vill prova och får i så fall en guidad visning av nyheter och förändringar.
Designidéer i SharePoint kan ge informationen ett lyft
Brukar du använda designidéer i Power Point? Nu kommer den funktionen även till SharePoint för att hjälpa dig att framhäva informationen och förbättra utseendet på ert intranät. Designidéer i SharePoint ger dig löpande förslag på layout och formatering av innehåll.
Verktyget hjälper dig att förbättra utseendet på dina sidor genom att identifiera text- och bildavsnitt och föreslå nya bakgrunder, format, och layoutalternativ för dessa. Du kan även få förslag på lämpliga bilder och bakgrunder till ditt avsnitt, baserat på ditt innehåll.
Ta hjälp av AI för att skriva bättre texter i SharePoint
Nu kan du använda Copilot i SharePoint för att skapa engagerande och skräddarsydda texter på intranätet. AI hjälper dig att justera ton, sammanfatta eller förlänga texten och kan även skriva om texten för att passa din målgrupp bättre. Perfekt för dig som vill spara tid och höja kvaliteten på kommunikationen – och du har alltid full kontroll genom att du kan förhandsgranska Copilots förslag innan publicering!
OneDrive + Copilot = Snabbare insikter om dina filer
Copilot, Microsofts AI-assistent, finns nu i OneDrive för webben och är tillgänglig för alla användare med Copilot-licens. Denna funktion integrerar AI direkt i OneDrive och gör att du kan arbeta effektivare och smidigare med filer.
Med Copilot i OneDrive kan du få hjälp med att:
- Skapa sammanfattningar av långa dokument – Perfekt för att snabbt få en överblick utan att behöva läsa hela dokumentet.
- Jämföra skillnader mellan flera dokument – Förenklar att spåra ändringar och hitta viktiga variationer i olika versioner.
- Svara på komplexa frågor baserat på dina filer – Använd Copilot för att söka fram svar och insikter från innehållet i dina filer.
- Generera idéer för nya dokument – Få hjälp med att brainstorma innehåll och skapa ett utkast baserat på befintligt material och behov.
Lär kollegorna hur ditt namn ska uttalas
Heter du något som kollegorna brukar ha svårt att uttala? Namnet är en viktig del av en persons identitet och felaktigt uttal av någons namn kan upplevas både pinsamt och kränkande. Men snart kommer en funktion där du kan spela in det korrekta uttalet och göra det tillgängligt på ditt profilkort.
Vill du lyssna på hur namnet ska uttalas klickar du på högtalarikonen på medarbetarens profilkort i Outlook eller Teams. För att funktionen ska bli tillgänglig måste den först aktiveras i organisationen, av en administratör (läs mer här om hur du gör: namePronunciationSettings)
5 anledningar till varför det är viktigt med ett intranät för små växande företag
För små växande företag är intranätet mycket mer än bara en intern webbplats, det är en kritisk komponent som bidrar till företagets framgång och tillväxt. Att investera i en digital arbetsplats som är lätt att underhålla och uppdatera är inte bara en smart affärsstrategi utan också en nödvändighet.
Allt på ett ställe - nu hittar du alltid tillbaka till dina SharePoint-sidor
Snart blir det mycket enklare att hitta tillbaka till alla SharePoint-sidor som du har skapat eller jobbat med oavsett var de ligger. Använd SharePoint-startsidan som ett verktyg för hantering av dina SharePoint-sidor.
Följ i Outlook och håll dig uppdaterad
Med det nya OSA-alternativet "Följ" i Outlook kan du effektivt hålla koll på möten och hålla dig informerad även om du inte själv kan delta.
Till sist...
Saknar du något som du vill att vi förklarar i form av en artikel? Maila oss och tala om vad du saknar eller hur vi sköter oss.
Det var allt för den här gången, hör av dig om du har frågor eller funderingar kring nyhetsbrevet, Office 365, våra tjänster eller annat och följ oss gärna på sociala medier.