Och varför ska vi ha det?
En gång i tiden bestod ett intranät bara av en webbsida med länkar ut till andra system. Eventuellt innehöll det en dokumentstruktur och några nyheter från ledningen som den ville kommunicera nedåt i organisationen.
Med tiden började sökfunktioner bli mer efterfrågade, intranäten började bli mer verktyg för medarbetare än rena informationsplatser.
Nu för tiden är intranät så mycket mer än bara ett dokumenthanterings-system. Idag kan intranätet vara ett fantastiskt verktyg för samarbete och kommunikation - både mellan individer och mellan ledning och medarbetare.
Många är vi som minns när ”Sociala Intranät” var det som alla pratade om. Det var dags att fokusera på kommunikation.
Nu pratar alla på samma sätt om ”AI” och ”maskininlärning”, häftiga och potentiellt världsförändrade tekniker – men vi får inte glömma att många fortfarande brottas med samma problem som på tidigt 2000-tal.
Användarna ställer sig fortfarande frågan:
- ”Var hittar jag information om X?” eller
- ”Hur genomför jag process/arbetsmoment Y på rätt sätt?”
Intranät som agerar som en hubb som samlar styrande information, samarbetsverktyg och samarbetsytor tillsammans med intern kommunikation är i vår mening ett högaktuellt område och något som enbart kommer att växa i framtiden.