Microsoft har lanserat en ny funktion för att underlätta skapandet av tillgängligt innehåll på SharePoint-sidor. Den nya tillgänglighetsassistenten ger innehållsskapare verktyg för att i realtid kontrollera och förbättra tillgängligheten på sina sidor. Detta är en viktig uppdatering för att säkerställa att innehållet är välkomnande och tillgängligt för alla användare.
Det kommer vara enkelt att använda. Öppna en sida i redigeringsläge och välj tillgänglighetsassistenten i verktygsfältet så kan du snabbt se sidans tillgänglighetsstatus. Assistenten identifierar områden som behöver förbättras och visar vilka delar av innehållet som redan uppfyller tillgänglighetsstandarder.
Funktionen täcker flera viktiga element på sidor, som text-, bild- och länkwebbdelar. Den ger specifik feedback på vanliga tillgänglighetsutmaningar, såsom sidstruktur, alt-texter och kontrastnivåer. Genom att klicka på identifierade problem kan användare enkelt navigera till och åtgärda dessa med hjälp av rekommendationerna som ges.
När?
Denna nya funktion kommer att finnas tillgänglig globalt från början av februari 2025 och beräknas vara fullt utrullad i slutet av månaden. Microsoft planerar även att framöver göra tillgänglighetsassistenten tillgänglig i andra produkter.
För mer information om hur du använder SharePoint Pages Authoring Accessibility Assistant, besök Microsofts supportwebbplats.
Denna uppdatering är ett steg framåt i Microsofts arbete för att göra teknik mer inkluderande och tillgänglig för alla. Vi ser fram emot att se hur våra kunder använder detta verktyg för att skapa mer inkluderande innehåll. Har du frågor eller behöver mer information? Ta gärna kontakt med oss!