Cognit's nyhetssammanställning #49
Är det skillnad på Copilot och Copilot?
Det pratas väldigt mycket om Microsofts AI-assistent Copilot och den finns i flera olika versioner. Det vara vara klurigt att veta vad du har tillgång till och vilken version som passar just dina behov då varje version används på olika sätt och erbjuder unika fördelar;
- Copilot i Microsoft 365 är integrerad med bland annat Teams, Word, PowerPoint och Excel och är perfekt för företag som siktar på att arbeta smartare
- Copilot i webbläsaren Edge ger dig AI-driven surfning, helt gratis
- Copilot Pro som är för hemmaanvändaren ger dig personlig assistans med att skapa, redigera och förstå dokument, epost, presentationer med mera
- Copilot i Windows hjälper dig med bland annat sökning, planering och att hantera datorn.
Är du nyfiken på hur du kan använda Copilot? Läs vår guide för att få koll på de olika versionerna och hur du kan få tillgång till dem.
Arkivera kanaler i Teams
Arkivering är ett smidigt sätt att hålla din Teamsmiljö uppdaterad och enkel att hitta i och innebär att du har kvar allt innehåll men det är dolt och "stör" inte i det dagliga arbetet.
Microsoft lanserar nu en funktion för att arkivera kanaler i Teams. När du har projekt som är avslutade eller pausade kan de arkiveras, vilket bevarar innehållet utan att kanalen är aktiv och nu kan du alltså välja mellan att arkivera en kanal eller hela teamet.
Medlemmarna i Teamet kan fortfarande läsa innehållet i kanalerna/teamen men det som är arkiverat syns inte i flödet vilket gör det enklare att hitta det som är aktivt och aktuellt. Innehållet är dessutom skrivskyddat så det går inte utföra några åtgärder (skicka meddelanden, kommentera eller redigera).
Missar du viktiga inlägg i Teams? Discover Feed ska råda bot på det
Teams har introducerat "Upptäck-flödet" (Discover) – ett personligt flöde som visar kanaluppdateringar som kan vara relevanta för dig men som du kanske har missat. Tanken är att du ska kunna använda Upptäck för att få reda på vad som händer i organisationen och komma ikapp med relevanta kanalkonversationer istället för att gå igenom varje kanal i din kanallista.
Du får snabbt tillgång till viktiga kanaldiskussioner och flödet anpassas efter dina intressen. Du får insyn i varför inläggen visas i ditt flöde och du kan välja bort inlägg från specifika personer eller kanaler samt ge feedback på om inläggen är användbara för dig. På så sätt kan du successivt göra flödet mer och mer relevant.
Nya upplevelser i Teams - en titt på mötesgalleriets stora förändringar
Mötesgalleriet i Teams har genomgått en del ganska stora förändringar nyligen. 🌟 Du har kanske märkt att videobilderna numera alltid visas i 16:9-format och inte anpassas till utrymmet? Och att allas videobilder är lika stora som standard, även din egen.
Förändringarna har genomförts för att ge en mer förutsägbar och inkluderande mötesupplevelse, anpassningsbara visningsalternativ och en smidig integration av video och ljud.
Office har bytt standardtema
Microsoft har introducerat ett nytt och förbättrat standardtema i Office som prioriterar läsbarhet och användarupplevelse. Det nya temat har ljusare bakgrund, tydligare kontraster och en design som minskar ögontrötthet - allt för att du ska kunna arbeta effektivare.
Temat är standard för alla Office-appar och appliceras på nya dokument men det påverkar inte dina befintliga dokument, om du inte aktivt väljer att det ska göra det. Vill du hålla fast vid det tidigare temat ett tag till? Inga problem! Följ enkla steg för att återställa det föregående utseendet, eller skapa ditt eget tema som du anpassar efter eget önskemål.
Flera intranät i samma miljö
Nu kan du ha flera intranät i samma miljö, alla kopplade till Teams. Med rätt licenser kan ni ha upp till 50(!) olika Viva Connections-instanser. Detta är en viktig förändring till exempel för organisationer där flera bolag delar miljö men inte har gemensam verksamhet eller för stora organisationer med skilda avdelningar. Varje företag eller avdelning kan ha en egen "Viva Connections Experience" i Teams som visar deras egna nyheter och leder till det egna intranätet i SharePoint.
Men, för att kunna skapa fler än en Viva Connection krävs både att användarna har Enterprise (E) eller Frontline (F)-licenser och licens för "Microsoft Viva suite" eller "Viva Communications and Communities".
Nytt från Cognit
Komplett Intranät - Färdigt intranät på 0-tid
Har du någonsin önskat att det gick att bygga ett nytt intranät för ditt företag utan den vanliga huvudvärken som följer med stora IT-projekt? Glöm allt du trodde dig veta om att bygga intranät i SharePoint. Med vår innovativa tjänst får du ett färdigpaketerat intranät - komplett med meningsfulla texter för alla sidor, redo att anpassas, lanseras och utvecklas.
Istället för att börja från noll, erbjuder vi en snabb, professionell och enkel grund att bygga vidare på. Detta nya tillvägagångssätt sparar inte bara tid utan gör även hela processen smidigare och mer hanterbar. Vårt mål? Att eliminera det tidskrävande gissningsarbetet och ge er en solid grund för en flexibel och dynamisk digital arbetsplats som växer i takt med ert företag.
Utgå från ett 80% färdigt SharePoint-intranät. Inga blanka sidor, färdig personalhandbok, komplett navigation, steg-för-steg guide, lathundar - allt ingår. Detta sparar inte bara enorma mängder tid utan förenklar även hela processen avsevärt.
5 anledningar till varför det är viktigt med ett intranät för små växande företag
För små växande företag är ett välfungerande intranät mycket mer än bara en intern webbplats; det är en kritisk komponent som bidrar till företagets framgång och tillväxt. Att investera i en digital webbplats som är lätt att underhålla och uppdatera är inte bara en smart affärsstrategi utan också en nödvändighet.
Till sist...
Saknar du något som du vill att vi förklarar i form av en artikel? Maila oss och tala om vad du saknar eller hur vi sköter oss.
Det var allt för den här gången, hör av dig om du har frågor eller funderingar kring nyhetsbrevet, Office 365, våra tjänster eller annat och följ oss gärna på sociala medier.