Cognit's nyhetssammanställning
Vi berättar om nya funktioner i Teams, SharePoint och Outlook - för att förhandsgranska och sammanfatta filer, koppla intranätet till Teams och köra godkännandeflöden i SharePoint med mera.
Smidigare filhantering i Teams med nya funktioner
Microsoft Teams får flera nya funktioner som gör det enklare att hantera och få en snabb överblick över delade filer direkt i chattar och kanaldiskussioner:
Interaktiv förhandsvisning av filer - Den här funktionen innebär att du kan förhandsgranska filer direkt i Teams chattar och kanalinlägg utan att behöva öppna dem separat. Först ut är förhandsgranskning av pdf-filer, som kommer följas av andra format som PowerPoint och Word.
Sammanfattning av filer med Copilot - När en fil delas i en chatt kan du be Copilot att snabbt sammanfatta innehållet från Word, PowerPoint och pdf-filer så att du slipper öppna och läsa igenom hela dokumentet. Funktionen kommer finnas tillgänglig både på dator och mobil.
Läs mer
Automatisk växling till nya Outlook
Har du testat nya Outlook än, eller föredrar du fortfarande den klassiska? Från januari 2025 börjar Microsoft automatiskt växla användare till nya Outlook. Om du vill kan du enkelt gå tillbaka till klassiska Outlook via växlingsknappen när du har utvärderat den nya versionen men du kan faktiskt använda båda versionerna parallellt. Och, både användare och administratörer kan skjuta på den automatiska växlingen ett tag, om ni inte är redo att prova nya Outlook riktigt än.
Läs mer
Teams kopplas automatiskt till intranätet
Snart kommer Microsoft Teams automatiskt kopplas till organisationens SharePoint-intranät. Det innebär att användarna enkelt kan komma åt hemwebbplatsen (grundwebbplatsen för SharePoint) direkt via Teams, utan att behöva navigera till SharePoint separat.
Hemwebbplatsen blir tillgänglig via Via Connections-appen i Teams, där användarna kan hitta nyheter, resurser och viktig information från intranätet. Detta gör det enklare att hålla sig uppdaterad och arbeta effektivt, särskilt för de som använder Teams som sin primära arbetsplattform. Funktionen aktiveras automatiskt men kommer inte påverka de organisationer som redan konfigurerat funktionen själva.
Stoppa skadliga användare i Teams
En ny blockeringsfunktion kommer göra det möjligt att skapa en lista över externa användare som blockeras från att samarbeta med organisationen, detta för att förhindra fortsatt kontakt från oönskade eller skadliga användare.
En extern användare som lagts till i blocklistan kan inte längre ha 1:1-chattar eller gruppchattar med medarbetare i organisationen och befintliga chattar tas bort i samband med att användaren läggs till i listan. Funktionen är inaktiverad som standard och behöver aktiveras av en administratör.
Aktivera godkännandeflöde på valfritt dokumentbibliotek i SharePoint
Snart kan du själv konfigurera och starta godkännandeflöden direkt i vilket dokumentbibliotek du vill i SharePoint. Microsoft lanserar en ny funktion som gör det enkelt att starta godkännanden av dokument.
Du kommer hitta funktionen "Konfigurera godkännanden" i menyn Automatisera och det är en inbyggd funktion som inte kräver insats från SharePointkonsult eller liknande. Godkännandeprocesserna kommer även synas i Teams, vilket gör det enkelt att hålla koll på pågående ärenden.
Nytt i SharePoint: använd era egna typsnitt
Gör ert digitala arbetsutrymme mer personligt och enhetligt med SharePoint Brand center.
Nu kan ni skräddarsy SharePoint med era egna typsnitt, stärka ert varumärke och skapa en enhetlig kommunikationsprofil.
Arkivera, ta bort eller dölj - så hanterar du inaktiva team och kanaler
Vad gör du med material i avslutade Teams-projekt? Lär dig att dölja, arkivera eller ta bort för att hålla din digitala arbetsyta ren och organiserad
Till sist...
Saknar du något som du vill att vi förklarar i form av en artikel? Maila oss och tala om vad du saknar eller hur vi sköter oss.
Det var allt för den här gången, hör av dig om du har frågor eller funderingar kring nyhetsbrevet, Office 365, våra tjänster eller annat och följ oss gärna på sociala medier.